Home » Projektledning » Gerillamarknadsföring för lokaltidningar

Gerillamarknadsföring för lokaltidningar

Jag får många idéer när jag sitter, ligger eller går och funderar – tänkte skriva lite om hur en lokaltidning kan marknadsföra sig med en liten budget – så kallad gerillamarknadsföring.

Och vad menar jag med detta?
Tidigare skrev jag om att lokaltidningarna ska satsa på att stärka sitt varumärke/tidning/webb lokalt istället för att locka in besökare från fjärran.

Exempel på hur man kan göra detta är att placera ut foto- och/eller videobås på publika platser och affärer där besökarna kan skicka hälsningar till nära och kära. Resultatet blir att mottagarna går in på till exempel Örnsköldsviks Allehanda, ÖA, och får se en hälsning som tar till vara på de multimediaupplevelser som webben erbjuder.

Fördelarna med detta exempel
» ÖAs varumärke stärks
» gamla och nya prenumeranter nås på ett oväntat sätt
» annonser riktade till just denna målgrupp kan säljas in
» länkarna publiceras i de sociala medierna = viral spridning
» besökarna får en positiv upplevelse som förmedlas av ÖA/allehanda.se
» även om besökarna sitter i andra städer så sprids länkarna till lokalinvånarna = annonsörernas kunder

Tror du att detta kan vara en kreativ, möjlig och affärsmässig lösning? Skriv din kommentar nedan!

PS. Du har väl inte missat JMW:s kampanj för Post-It? 🙂 DS.